|

תיאום ציפיות
שבו עם הילדים, הסבירו להם את המצב והציגו את הנתונים שיש בידכם: כמה זמן החופש, שבחלקו עליכם להמשיך לעבוד ובחלקו אתם תבלו ביחד, אם יש קייטנה אז הסבירו את הצורך, תדברו על סדר היום, תשאלו על מה הם היו רוצים לעשות וכו.
תוכנית לחופש כן כן, ממש תכינו טבלה, עם תוכנית לכל החופש. סמנו את הימים בהם אתם לוקחים חופש מהעבודה, את הימים בהם הילדים בקייטנה ואת הימים עם הפעילויות שתכננתם. תתיעצו עם הילדים ושאלו אותם מה הם היו רוצים לעשות. אפילו פעילויות כמו ים, בריכה, יום של בית, הכל לכתוב בטבלה. זה עושה סדר לילדים ובמקום לשאול כל יום מה עושים? הכל מופיע בפניהם. גם כאשר יש יום שבו לא עושים כלום, הילדים לא מופתעים ולא מצפים, הם מוכנים נפשית ליום שבו לא עושים כלום.
שלבו לימודים חודשיים שלמים של חופש זה הרבה מאוד זמן, כדאי להמשיך לשמר את יכולות הלמידה ולהמשיך לתרגל. היתרון הוא, שהפעם זה יהיה בלי לחץ, בלי צורך להספיק ומכאן גם אין שום סיבה למריבות וכו' יש הרבה יותר מקום לגמישות ולבחירה. הילד יכול להבחור אם להתקדם במתמטיקה או בעברית, אם בא לו לעשות היום רק 2 דפים וכו. חוסר הלחץ דווקא יכול לתרום מאוד למוטיבציה ללמוד. הכלל היחידי הוא, שיש לעשות כל יום משהו שקשור ללימודים.
נצלו את ההזדמנות הילדים בחופש זוהי עובדה. אתם תצטרכו לקחת ימי חופשה, גם זו עובדה. נצלו את ההזדמנות לזמן משפחתי, עשו עם הילדים דברים שלא עשיתם במשך השנה מחוסר זמן, נצלו את היציאה מהשגרה, אם סבא וסבתא נרתמים לעזרה, הציעו גם להם שיעשו פעילות כלשהי עם הילדים. נצלו את ההזדמנות שאתם נמצאים הרבה שעות עם הילדים, כדי להתבונן מהצד קצת, לבחון את התנהגותם, אולי להסתכל על דברים שהמורה/הגננת אמרה.
אל תצפו
אל תצפו שהילדים ישבו בבית ללא מעש בשקט ובשלווה - אם הם בבית ואין להם מה לעשות, הם יתחילו לריב ולהשתולל או לקטר. לא תמיד הם יודעים להעסיק את עצמם או לקחת יוזמה. תקנו להם מוצרי יצירה, אולי קצת משחקים חדשים, תאפו איתם עוגיות, קנו ספרים חדשים ובעיקר תתנו להם רעיונות.
אם קניתם להם מוצרי יצירה או משחקים חדשים - אל תוציאו הכל בפעם אחת. פעם בכמה ימים תוציאו משהו וכך תייצרו עניין והתרגשות בכל פעם מחדש ותרוויחו גם עוד כמה רגעים של תעסוקה ושקט.
הם כל היום בבית - אז כן, הבית יהיה מבולגן. שחררו. אל תצפו שאחרי כל משחק הם יסדרו אחריהם כי זה לא יקרה ואתם רק תכניסו עוד סטרס לבית. הבית יהיה קצת יותר משוחרר ובסוף היום תזכירו להם שעכשיו גם צריך לסדר. או לפני יציאה מהבית, זו יכולה להיות התניה.
הילדים כל היום בבית - צריך לדאוג לאוכל. אם לא תדאגו לתפריט מגוון ואהוב על הילדים והתפריט יסתכם באותו כריך כל יום...אז כן, הם יחפשו רק מתוקים וחטיפים. או מרעב או משעמום. הניחו פירות על השולחן, הם כבר יחסלו לבד בלי שתגידו.
צומת לב המרכז לאבחון, טיפול פסיכולוגי , רגשי וחברתי
https://tlevltd.com/
|